Všichni víme, jaké slovo musíme říct, když fotograf chce, abychom se usmívali. Ví to i ředitelka firmy Kaas Handel a. s., Lucie Hűtter. Ano, sýr. Možná i proto se usmívá…
Program usměvavé blondýnky, která mě přivítala ve své strohé kanceláři, nijak nenasvědčoval faktu, že za chvíli očekává příchod dalšího potomka. Nabitý pracovní harmonogram s časem pevně vymezeným pro mou návštěvu. „Po studiu obchodní akademie jsem odešla do Brna studovat ekonomiku na Masarykovu univerzitu,“ představuje se hned, jakmile zapnu diktafon. „Tehdy jsem viděla svou budoucnost jako poklidnou kariéru úřednice vrtající se hlavně v účtech – zkrátka chystala jsem se na kancelářskou dráhu.“ Základ jí sice zůstal, i ve firmě se stará převážně o ekonomiku, přesto je dnes rozptyl jejích činností mnohem širší. K sýrům se prý dostala tak trochu náhodou. Podnikat začala už na první mateřské dovolené. „Jako každá žena mám ráda módu, a protože dobře ovládám jazyky, našla jsem si náplň v podobě podnikání v textilu – aby to neznělo tak vznosně, otevřela jsem si v centru Prahy butik, kde se prodávalo módní oblečení z USA. Když moji prodavačku ale několikrát přepadli, pochopila jsem, že je čas na změnu.“
Sýrové pokoušení
Tehdy začínal její kolega s malou prodejnou sýrů v Újezdě nad Lesy. Tuzemský sýrový byznys byl ještě v plenkách a nikdo přesně nevěděl, jestli Češi budou ochotni sáhnout hlouběji do peněženky, aby si koupili mnohem kvalitnější, ale dražší sýr z dovozu. „Já jsem si k němu pravidelně chodila pro sýry, protože jsem jejich velký milovník, a tím to pro mě tak trochu začalo. Slovo pak dalo slovo, a jelikož tam nebylo dostatek financí na větší expanzi, domluvili jsme se, do podnikání vstoupil také můj manžel, původním povoláním reklamní fotograf a grafik, a spolu se zahraničním partnerem jsme založili akciovou společnost. Situaci, ve které jsem se chtěla po mateřské vrátit do práce, také nahrálo to, že jsem chtěla dělat něco, co by mě doopravdy bavilo,“ vzpomíná na začátky dnes prosperující firmy paní Lucie. „Začali jsme rozšiřovat prodejny, zřídili jsme velkoobchod a najednou se soukolí roztočilo.“
Následovaly časté cesty do Holandska, na trhy, do výroby, ochutnávali další a další sýry, jejich partneři je učili, jak poznat ty kvalitní až nejkvalitnější z nich… „Pustila jsem se do toho s opravdovou vervou, jsem totiž velmi energický člověk, a najednou koukám, většina byznysu leží na mých bedrech. Ne, nestěžuju si, práce s rychloobrátkovým kvalitním zbožím mě opravdu chytla. Často jsem také chodila do našich obchodů, dodnes mi nedělá žádný problém stoupnout si za pult a prodávat. Člověk tak získá rychlou a pravdivou zpětnou vazbu – co se dobře prodává a co ne. Sice občas také vyslechnu, jak je to drahé, ale ti lidé jednoduše musí pochopit, že sýr, který u nás koupí, má opravdu jinou kvalitu.“ Sýry v prodejnách Kaas Handel pocházejí většinou z Holandska (někteří holandští dodavatelé se dokonce mohou pochlubit tím, že své sýry dodávají také na královský dvůr), ale také ze Švýcarska, Francie a Itálie.
Mechanika růstu
„V současné době máme čtyři prodejny, všechny jsou prostorné (50 až 70 metrů čtverečních), umístěné ve velkých obchodních centrech, kam chodí spousta lidí, a současně se sýry, kterých máme momentálně v repertoáru okolo stovky, tu prodáváme jak různé lahůdky, tak vína z malých vinařství, která jsou vhodná v kombinaci k našim sýrům. Máme dokonce jednu menší prodejnu v Rožnově pod Radhoštěm, a přestože nás varovali, že se nám tu nebude dařit, musím říct, že byť je to obchod spíš nevelký, i jemu se vede dobře,“ říká Lucie Hütter pyšně. Firma by podle ní chtěla expandovat i do jiných měst v republice (expanze je možná také formou franšízy), ale jak sama říká, je to zatím hudba budoucnosti.
Ta nejbližší je pro ni jasně daná – ještě před Vánocemi přibude do rodiny další přírůstek. „Ale nemyslete si, nebudu sedět doma – co nejdřív se vrátím do práce,“ směje se paní Lucie. Na otázku, zda plánuje odebírat sýry i od kvalitních tuzemských dodavatelů, vrtí hlavou. „Zatím ne, protože s těmi kvalitnějšími se dostáváme na stejnou cenovou hladinu jako u dobrých holandských sýrů a vím, že naši zákazníci se s tím moc dobře nesrovnávají. Stále je také většina těch, kteří si dobře rozmyslí, jaký sýr, kolik a za kolik si ho koupí.“ Takže – sýýýr – držíme palce!