Ať už se vypravíte na nákup potravin, nebo třeba do restaurace na večeři, stále častěji máte možnost volby. Bio, nebo „nebio“?
Začněme pěkně od podlahy. Definice by mohla znít asi takto: biopotraviny jsou vyrobeny z produktů ekologického zemědělství za podmínek určených zákonem a měly by být označeny příslušným logem – a to jak národním, tak evropským.
Musí samozřejmě stejně jako biosuroviny splňovat přísné požadavky na kvalitu a zdravotní nezávadnost. Při výrobě produktů ekologického zemědělství například nesmějí být používány pesticidy a chemická hnojiva, umělé konzervanty ani barviva nebo třeba antibiotika či GMO (geneticky modifikované organismy).
Upřímně, stejně jako mají biopotraviny u nás své vášnivé zastánce, tak mají i zarputilé odpůrce. Zatímco ti první jsou přesvědčeni o tom, že biopotraviny jsou obecně zdravější, chutnější, kvalitnější a mají vyšší obsah vitaminů a minerálních látek než běžné potraviny, druzí oponují, že jde jen o marketingový tah, jak za víc peněz prodat „obyčejné“ zboží, a že je například velice problematické pěstovat úspěšně ve velkém některé zemědělské plodiny naprosto bez chemie.
Bio je moderní
Ať tak, nebo tak, čeští spotřebitelé si produkty ekologického zemědělství a potravinářství v posledních letech docela oblíbili. Možná i díky stoupající popularitě farmářských trhů, větší nabídce obchodů nebo na základě prohlášení mediálně známých šéfkuchařů. I podle nedávného průzkumu agentury Median nakupují Češi biopotraviny stále častěji.
Zatímco ještě před nějakými 6 lety je ve své nákupní tašce donesla domů několikrát za měsíc jen přibližně čtvrtina dotázaných, dnes tvoří vyznavači biostylu už třetinu populace. Největší oblibě se přitom potraviny pocházející z ekologického zemědělství těší u žen ve středním věku, nejméně si je naopak oblíbili starší muži.
Kam pro ně?
Nejčastěji nakupujeme biopotraviny a bioprodukty na již zmíněných farmářských trzích (tuto preferenci uvedlo 60 % dotázaných), dále pak v běžných supermarketech a hypermarketech, specializovaných bioprodejnách nebo přímo na farmě.
Stále větší popularitu si ovšem získávají také internetové bioobchody a na výsluní českých biozákazníků se dere i módní forma nákupu v podobě biobedýnek. Například v tuto chvíli si nechává zásilku sezonních bioproduktů zasílat až k domovním dveřím celkem 7 % nakupujících (více o tomto způsobu nákupu – včetně inspirativních redakčních receptů – najdete na stranách 22–26).
Nejvíc frčí biomléko
Favority mezi biovýrobky jsou u spotřebitelů zejména mléko a mléčné výrobky (70 %), velmi oblíbené jsou také uzeniny, maso nebo ovoce a zelenina v kvalitě bio. Přitom dvě posledně jmenované položky nákupního seznamu podle již zmiňovaného výzkumu stále posilují svou pozici. Pravděpodobně i proto, že pro ně nemusíme vyrážet vždy jen do specializovaných bioobchodů, ale jsou stále častěji dostupné i v supermarketu za rohem, kam se pravidelně vydáváme na rodinný nákup.
BIOpotraviny očima nakupujících
PRO:
* zdravější
* chutnější
* mnohem šetrnější k přírodě
* patří k určitému životnímu stylu
PROTI:
* vyšší cena
* omezené možnosti nákupu
* nedůvěra, že jde skutečně o bioprodukt
* pouze marketingový tah