Souboj mladých vín aneb co přinesla letošní sezóna

Souboj mladých vín aneb co přinesla letošní sezóna

Konečně můžeme ochutnat nová vína z letošní sezóny. Listopad je měsícem, kdy se ukáže kvalita tohoto ročníku. 11 hodina 11.11 je magickým datem.

Událostí národního rozsahu se stalo otvírání Svatomartinských vín 11.11 v 11 hodin. Náš sezónní produkt na českém trhu zastínil světoznámé Beaujolais Nouveau, svůj francouzský vzor. Listopad nicméně pro ctitele vína znamená hlavně oslavu nového ročníku. Tak tedy usedněme ke skleničkám těchto vinných „mláďat“ a porovnávejme, diskutujme. A těšme se na to, že nám obě svou kvalitou naznačují, s jakými víny tohoto roku máme počítat.

Oslava Beaujolais

Tradice Svatomartinského vína sahá až do dob císaře Josefa II., kdy bylo zvykem připíjet si na Martina novým vínem. V tuto dobu končila vinařům pracujícím u všech větších sedláků služba a dojednávala se smlouva na další období. V 50. a 80. letech naš mladé víno upadlo téměř v zapomnění a než se vinaři stačili zorientovat po roce 1989, zaplavilo náš trh Beaujolais Nouveau. Ve Francii vzniklo již v roce 1951 jako geniální marketingový tah z prosté potřeby včas prodat mladé víno. Zpočátku bylo datum otevření prvních Beaujolais Nouveau stanoveno na 15. listopadu, který často vycházel na víkend, a proto nebyl z prodejního hlediska praktický. V roce 1985 tedy Francouzi přijali systém posuvného čtvrtka, tedy vždy třetí čtvrtek v listopadu.

Srdeční záležitost

Ještě před pár lety jsme na listopadových výlohách vídali hlavně plakáty „Beaujolais Nouveau est arrivée“. Dnes je vystřídal Martin na koni. Přes všechny kvality šarmantního Francouze je pro nás Svatomartinské víno srdeční záležitostí. Skvělá chuť se snoubí s hlubokými kořeny a národní hrdostí. Oproti Beaujolais Nouveau je o trochu svěžejší a může nabídnout mnohem pestřejší škálu odrůd. Beaujolais Nouveau se vyrábí z odrůdy Gamay, pro bílá svatomartinská vína jsou povoleny odrody Muller Thurgau, Veltínské červené rané a Muškát moravský, pro červené odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké a pro růžové je to odrůda Zweigeltrebe.

Logo jen pro vyvolené

Avšak ne každé mladé víno z vyjmenovaných odrůd může na vinětě a termokapsli nosit logo sv. Martina na koni. Od roku 1995, kdy tuto značku koupil Vinařský fond, podléhá svatomartinské přísným kontrolám a o udělené značky rozhoduje nezávislá komise. Svatomartinské musí být lehké, ovocné, s nižším obsahem alkoholu a suché. Vzhledem k tomu, že dozrává krátkou dobu, není určeno k archivování. V top kondici se udrží přibližně do Velikonoc, poté začne pomalu ztrácet na svěžesti. A právě jeho svěžest spojená s úsilím Vinařského fondu a samotných vinařů o osvětu, nepochybně také ochota zákazníků vracet se k regionálním potravinám, stojí za jeho velkolepým návratem. Když se svatomartinské navíc začalo spojovat s pečnou svatomartinskou husou, která se díky své tučnosti nádherně snoubí s kyselinkami svěžího mladého vína, dílo bylo dokonáno. Dostali jste chuť? Vychlaďte je na 11-13 °C a podávejte k sezónním husím a kachním pochoutkám.

Diskuze ke článku

  • Nejsou zde zatím žádné komentáře.

Další články z rubriky