Již sedm let se bez nadsázky dá říci, že Pražané můžou jíst stejně čerstvé mořské ryby jako Pařížané. Díky Rybí platformě v Čakovicích a Pierru-Manuelu Boelsovi, který stál u jejího zrodu.
Když krátce po společenských změnách přijel Belgičan Pierre poprvé do tehdejšího Československa, vezl ve svém autě čerstvé lososy (jsou totiž obzvlášť dobře transportovatelní - v dobré kondici vydrží až dvanáct dní) a celníci kulili oči „na ty velké pstruhy“. Jednoho jim věnoval a byl propuštěn dál do vnitrozemí, a ne jednou. Od té doby se sem vracel stále častěji, až tu nakonec zakotvil natrvalo. Jeho profesní cesta ale nebyla vždy dlážděna samými jednoznačnými úspěchy. Pokaždé ale rybími šupinami. O rybách, a hlavně o logistice jejich co nejrychlejšího přesunu od výlovu po dodání zákazníkovi totiž ví všechno.
Tah lososem
Peripetie osobní se volně prolínaly s těmi profesními, a tak Pierre v Čechách založil rodinu a firmu Fjord Bohemia. V centru její činnosti bylo kromě dodávek čerstvých ryb pro tuzemské hotely a restaurace zpracovávání toho nejlepšího čerstvého lososího masa z přímých dodávek z Norska tradiční metodou - uzením. Lososi jsou hned po dodání omyti, očištěni, nafiletováni a asi 24 hodin marinováni v přírodním roztoku soli a cukru bez jakýchkoli barviv a přídavných látek. Znovuomyté filety se pak zhruba čtyři hodiny udí studeným kouřem (asi 22 °C) z hoblinek kvalitního bukového dřeva. Po dvanáctihodinovém chlazení se růžové, lehce slané rybí maso naplátkuje a v co nejkratším čase expeduje.
Platforma zdraví
Fakt, že Česko není přímořská země, a její obyvatelé tudíž nejsou zvyklí konzumovat tolik ryb jako obyvatelé zemí přímořských, Pierre nikdy nepovažoval za definitivní a dnes již sedmiletá úspěšná existence Rybí platformy v Čakovicích (vznikla v roce 2006), na které měl lví podíl, mu dává za pravdu. Základní myšlenkou pro vznik tohoto projektu byl co nejrychlejší transport různorodého sortimentu pro různé zákazníky.
Česko, konkrétně pražská okrajová čtvrť Čakovice, se od tohoto roku staly důležitým centrem a rozcestníkem, kam sedmkrát týdně přicházejí čerstvé ryby a další plody moře z celého světa. Část zůstává v Čechách, část je ihned expedována do dalších devíti různých zemí. Dokonce se odsud také vyvážejí (byť v množství, které je v celkovém objemu zdejší produkce prakticky zanedbatelné) čeští kapři.
V největším množství (až 200 tun týdně) sem hlavně z Norska a Dánska putují lososi. Třikrát týdně přijíždějí ryby z oblasti kolem Británe, Francie a Itálie, oblíbení mořští ďasi se vozí z řeckého Patrasu, z Frankfurtu pak humři a z Dálného východu krevety a velmi vzácné langusty. Na humry tu čeká vivárium schopné pojmout až půl tuny této labužnické pochoutky.
V rybí říši
Abychom dokázali lépe pochopit fungování platformy, bere nás Pierre na prohlídku provozu. Každý dopravní prostředek, který sem ryby přiváží, musí splňovat přísné podmínky pro jejich přepravu.
Baleny jsou v polystyrenových bednách, prosypané ledem (také Rybí platforma produkuje vlastní led, který dodává i zákazníkům), aby byly uchovány při optimální teplotě. Ryby jsou pak roztříděny podle místa určení a neprodleně transportovány koncovým zákazníkům. „Důležitý je celý řetězec, začínající ihned po vylovení ryb. Ty je třeba okamžitě zaledovat na teplotu +2 °C, aby byly dobře připraveny pro transport,“ říká Pierre Boels a pokračuje: „Co nejrychlejší přesun optimálního množství rybích produktů znamená také ve výsledku jejich nižší cenu. A mohu říci, že spotřeba čerstvých ryb v Česku od vzniku platformy stále stoupá.“
Pokud si tedy rádi kupujete čerstvé ryby, vězte, že s největší pravděpodobností k vám připluly právě přes Čakovice!
Až 90 % čerstvých mořských ryb se k nám dostává právě prostřednictvím Rybí platformy v Čakovicích. Ryby, které sem takto připlouvají, se tak mohou na našich stolech objevovat častěji a ve špičkové kvalitě. A právě toho chtěl Pierre-Manuel Boels dosáhnout.